Dengar al-Quran Online

Listen to Quran

Wednesday, February 23, 2011

Migraine dan Sakit Kepala

Migraine merupakan sakit kepala yang berulang-ulang disebabkan oleh sesuatu sebab. Trigger factor (faktor penyebab) migraine berkemungkinan faktor hormon seperti ketika datang haid, mengamalkan pil perancang, faktor persekitaran seperti suhu yang terlalu panas atau sejuk, cahaya terlalu terang atau bunyi yang terlalu bising, faktor stress seperti kurang tidur, tension, banyak memikir dll., faktor pemakanan seperti makanan masam (jeruk, buahan sitrus), makanan berperisa/perasa/pengawet/pewarna tiruan (ajinomoto, maggi mee), makanan mempunyai xanthine (cokelat), makanan tenusu (keju, susu), minuman berkafein (kopi, nescafe, coca-cola), makanan yang unik untuk individu (pulut, mee kuning, durian, buah pala) dll. Untuk mengelakkan migraine, faktor penyebab perlulah dikenalpasti dan dielakkan. Anda dinasihatkan untuk mendapat pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti punca sakit kepala selain dari di atas.

Gamat dapat mengurangkan sakit, melancarkan pengaliran darah di otak dan bagi kes yang serasi dapat menghindari migraine dan adakalanya menyembuhkannya. Kesan mengurangkan proses auto intoksikasi oleh Bioseed turut membantu dengan menghindari penyerapan semula toksin yang boleh mengakibatkan serangan migraine. Sementara kandungan koenzim Q10 di dalam C3 spirulina juga membantu menyelesaikan masalah migraine kronik.

DISYORKAN :

  • Pati Gamat Plus @ Pati Gamat Plus Vita 1 sudu besar 2 kali sehari
    (Peringatan: Jika anda ada alahan pada perisa Oren, sila gunakan Pati Gamat Plus)
  • Bioseed 1 paket 2 kali sehari
    (Makan 1/2 jam sebelum makan pagi dan malam dan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari supaya Bioseed boleh bertindak dengan baik)
  • C3 Spirulina 1 sudu besar 3 kali sehari
    (1 sudu besar dibancuh dengan segelas air kosong - bergantung kepada tahap kepekatan yang diingini)
  • Krim Urut eMas di sapu perlahan pada pangkal leher atau sudut kepala
  • Linimen Oil - disemburkan dibahagian amat terasa sakitnya
  • Syampoo Gamat - Rasanya yang berangin juga dapat melegakan pening kepala - Syampookan di kepala dan biarkan 5-10 minit untuk merasakan "mint"nya

No comments:

Post a Comment